70’er-huset i landbostil ligger ugenert ude på heden i Vestjylland, hvor det ikke umiddelbart gør noget væsen af sig. Indenfor venter dog spektakulær arkitektur.

Landejendommen fra 1972 på 250 kvadratmeter og en ombygget lade på 120 kvadratmeter ligger i smukke omgivelser på heden med græssende får og fine udsigter til alle sider. En landlig idyl, der også er årsagen til, at ægteparret Heike og Andreas ønskede at bevare det originale hus i landbo-stil frem for at rive det ned og bygge helt nyt.

Historien om det her, helt særlige, gårdhus på heden begynder egentlig i et parcelhus i Herning. Her var arkitekt Anders Barslund blevet inviteret hjem til ægteparret Andreas og Heike, der gerne ville have hjælp til en tilbygning. ”Vi sad sammen og kiggede på tegninger og jeg foreslog dem et par løsninger, men til sidst spurgte jeg dem, om de overhovedet hørte hjemme der? Eller om ikke, de skulle flytte? Jeg udfordrede simpelthen hele deres præmis for, om det sted de boede, nu også var det rigtige for dem,” fortæller Anders Barslund.

Kort tid efter ringede parret igen til Anders. Denne gang for at fortælle, at de havde købt et et hus fra 1972 ude på heden. Det var bygget i gårdsstil og lå i landlige omgivelser – og her skulle Anders nu hjælpe dem med at indrette den gamle lade til gæsteværelser. Otte år senere ringede Heike igen til Anders Barslunds tegnestue, for nu begyndte de gamle 70’er-gulvvarmerør at springe læk i huset. Så nu skulle hele hovedhusets 250 kvm ryddes, og hvorfor så ikke gentænke det hele i den anledning.

Arkitektonisk genfortolkning

At landhuset er blevet ’gentænkt’, som arkitekten siger, er nærmest en underdrivelse. Huset har gennemgået en ekstrem ombygning, der har givet anledning til en unik ny arkitektur. Indenfor – for udefra ånder der stadig landboidyl med røde tegl, sprossede vinduer og græssende får omkring markerne til huset.

”Parret ønskede sig et stykke arkitektur, der kunne formidle deres glæde ved naturen og ønsker om at føle sig forbundet til den i materialer og udtryk. En harmonisk base, hvor de kunne finde ro og fred. Resten var op til mig,” fortæller arkitekt Anders Barslund, der indledte med at åbne til tagetagen og rydde hele huset, så den bærende konstruktion nu bæres af de ti meter lange jernbjælker, der hviler på to jernsøjler, som er støbt ned i husets fundament. Det gav arkitekten den stabilitet, der skulle til for at kunne lave en åben planløsning med forbindelse til begge husets tagvinkler.

Arkitekttegnet køkken fra Multiform i planskåret eg og grå Fenix i det gennemrenoverede landhus.
Arkitektens overordnede ide

I dag oplever man arkitektens overordnede idé allerede ved husets hoveddør og entre, hvor en lavloftet passage tager imod som en tryg hule. Når man træder længere indenfor, løfter huset sig helt op til tagetagens loft af birkekrydsfinér, der med stor præcision er sat op, så alle samlinger følger hinanden i perfekt symmetri. Det er den slags detaljer, der gør huset her til noget helt særligt, og Anders Barslund fortæller, at næsten alle de lokale håndværkerne har haft deres familier med ude og kigge på huset; ”Alle involverede har været så været så optaget af det og begejstrede, det har været helt fantastisk.”

Indretningen er inspireret af naturens frie plan, hvor vi kan gå rundt om alle ting.

Anders Barslund,
Arkitekt

”Når vi bevæger os rundt i naturen, bevæger vi os i det frie plan, og vi kan gå rundt om alle ting. Det har jeg arbejdet videre med i huset her, hvor jeg har etableret rum ved at sætte supermøblerne, de grå ’kasser’, der fungerer som ankere i huset”, siger Anders Barslund. Der flyder altså det samme gulv rundt i hele huset, som du kan bevæge dig hele vejen rundt i.” Der er ingen vægge, der standser dig, når du bevæger dig rundt i huset, kun skydedøre, der kan skubbes helt ud til ydermurene, og arkitekten har i stedet tænkt steder ind til ophold i husets frie plan. De to såkaldte ’supermøbler’ indeholder hhv. garderobe, kontor, viktualierum og køkkenskabe, mens det andet holder på trappen til overetagen, kosteskab, et gæstetoilet og en passage til master-soveværelset.

Arkitekttegnet køkken fra Multiform med eksklusive Gaggenau hvidevarer
Et arkitekttegnet køkken ud over det sædvanlige

Hele præmissen for den nye ombygning har været at gøre arkitekturen til en del af indretningen. Det stillede også krav til det nye køkken, huset skulle udstyres med – en opgave, som ejerne af huset, Heike og Andreas, også betroede til deres arkitekt. ”Det var vigtigt at finde en køkkenleverandør, der kunne se ideen, og som havde kompetencerne til at skabe alle de her ting. Det var her, jeg fik Multiform på banen, for de kan lave det hele lidt finere, lidt skarpere. De var med på at skabe noget ekstraordinært, og sammen med indehaver af Multiform Lyngby, arkitekt Piet Rose, var bl.a. arkitekturhistorie afsæt for de gode snakke, vi havde om køkkenet. Det var meget trygt, både for mig selv, Heike og Andreas at have en medspiller, der også forstod arkitekturen,” fortæller Anders Barslund.

Køkkenøen er husets midtpunkt
Arkitekt Anders Barslund og arkitekt Piet Rose, Multiform Lyngby har indrettet et gennemtænkt arkitektegnet køkken

Køkkenet ligger på en akse, hvor huset åbner sig mod haven til den ene side og passagen ud til grøntsagsbedet på den anden side. Det arkitekttegnede køkken deler sig i tre zoner. De lave elementer under vinduerne er fremstillet af planskåret egetræ med gennemgående åretegning, der understreger husets lange akse. Indbygget Gaggenau ovn og højskabe med masser af opbevaring fordeler sig i det ene ’supermøbel’ og har fået en grå nuance, der taler sammen med den smukke kalkstensflise fra Marokko, der flyder igennem hele huset. Køkkenøen er køkkenets centrale midtpunkt med egetræsfronter og en lys bordplade i naturstenen quarzit, der skyder sig ud i et langt specialbygget spisebord. Køkkenøen står på en sokkel, der er trukket langt tilbage under møblet, så det nærmest står og svæver i rummet. Alt er specialbygget til huset i samarbejde mellem arkitekt Anders Barslund og Multiform.

Arkitekttegnet køkken med højt til loftet i The Farm langt ude på heden i Vestjylland

Multiform har speciallavet alt inventaret til køkkenet og alle husets øvrige indbyggede skabe og møbler, der udspringer af arkitektens ide for huset. Der er lagt omsorg i alt lige fra fliser til træsorter og farver, som er udvalgt, så de taler ind i hinanden og appellerer til sanserne. ”Huset måtte ikke blive en hvid fremmedgørende æske, i stedet ville vi gerne finde nogle farvetoner, der taler godt sammen. Vi har fx givet loftet en mørkere nuance hvid end væggene, der har fået en blød kalkhvid. Herudover har vi taget udgangspunkt i gulvflisen, en kalksten fra Marokko, også som målestok for nuancerne til egetræet. Alle husets materialer blev lagt frem til et langt gennemsyn, inden vi valgte. Det har givet sammenhæng og en opblødning af kontrasterne, som igen giver en kæmpe oplevelse for øjet. Der er ikke noget, der stritter, og det der jo det hele arkitekturen handler om. Hvad vi vælger at give opmærksomhed, og hvordan vi påkalder os den,” slutter arkitekt Anders Barslund.

Køkkenøen i planskåret eg er midtpunkt i det arkitekttegnede køkken
Det var et stort ønske fra Heike at få en kaffestation i det arkitekttegnede køkken
Farveharmoni

Behovet for møbler i det nyrenoverede hus er nærmest ikke eksisterende, da alt inventaret er tænkt ind og integreret i de ’supermøbler’, arkitekt Anders Barslund har udtænkt. Dog med undtagelse af stuen, hvor sofamøbler fra Cassina taler ind i den harmoniske farvesætning af hele huset. Ingen vægge er hvide, med derimod knækkede i en blød kalkhvid, mens lofterne er malet i en mørkere nuance af hvid.

”Jeg er rigtig meget efter de helt hvide vægge, det bliver så crisp og rent, at alle dine møbler og tekstiler ikke kan finde ud af at finde et sted op mod de her vægge. Vægge skal knækkes meget mere, så du rammer en en nuance, der står smukt mod fx et træmøbel,” siger arkitekt Anders Barslund. Alle farverne – lige fra på vægge og køkkenfronter til tekstiler og detaljer, er afstemt med udgangspunkt i den smukke marokkanske kalkstensflise, der er lagt på gulvet i hele husets stueplan.

Der er adgang til master-soveværelset gennem et af husets ’supermøbler’, hvori der er integreret kosteskab, gæstetoilet og trappe til førstesalen. Ind mod soveværelset dannes supermøblets ene side af indbyggede skabe, en løsning der ligesom de øvrige elementer er skabt af Multiform. Sengens gavl med indbyggede skabe på bagsiden er bygget i samme egetræ som de øvrige indbyggede elementer i huset, og det danner en smuk sammenhæng igennem hele huset.

Bad med botanisk detalje

I badet bryder den tapetserede væg med botanisk William Morris-tapet med husets ellers stille æstetik. Det er et effektivt virkemiddel, som gør badet til en helt ny oplevelse. Badekarret er lagt ned i gulvet, så man rent fysisk tager et skridt nærmere naturen udenfor vinduerne. Tapetet har fået syv gange lak, så den kan tåle fugten og vandet fra badeværelset.

Ægteparret Heike og Andreas, der bor i huset, gav arkitekt Anders Barslund næsten frie tøjler til at skabe en nyt stykke arkitektur i det gamle 70’er-hus. Hele ombygningen tog et år, og alle husets kvadratmeter kom i spil. Heriblandt den uudnyttede tagetage, som der er blevet skabt en åben forbindelse til fra stueetagen, så begge husets etager får glæde af den sanselige visuelle oplevelse det er at bo under birkefinerloftet. Heroppe har Heike og Andreas fået etableret to hjemmearbejdspladser og et lille gæstesoveværelse i gavlen. Arkitekten har arbejdet meget med at trække lyset ned udvalgte steder, blandt andet over sengen.

Sådan er det at bo her

”Naturen betyder enormt meget for os, og vi følte stærkt for, at huset også indenfor skulle afspejle den og formidle noget af den følelse, vi har ude i naturen. Anders (Barslund, red.) kender os, og mestrer virkelig kunsten at forstå og mærke, hvad der er vigtigt for os for derefter at forvandle det til arkitektur. Jeg ville ikke have kunnet forestille mig, hvordan det er at bo i det færdige hus, før vi flyttede ind i det efter ombygningen. Her er en fantastisk afslappet atmosfære, og alle materialerne er så gode for sanserne. Farverne og materialerne formidler omgivelserne udenfor, og vi værdsætter alle de små detaljer hver eneste dag. Og så er det så funktionelt – det er som om huset fungerer af sig selv og lægger alt på plads. Supermøblerne fungerer virkeligt i praksis, i den forstand at alt har sin plads og nemt finder derhen. Huset er som ét stort møbel i sig selv – men samtidigt føles det hverken koldt eller klinisk. I sidste ende handler det om farverne og materialerne, og alle der kommer her siger det samme – her er fantastisk hyggeligt,” fortæller Heike.